Villkor

2015-03-12

Tillämplighet

Våra allmänna försäljningsvillkor och prislista gäller från och med 2015-03-12 och ersätter tidigare av publicerade allmänna villkor. Varorna som presenteras genom vår hemsida utgör ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på vår hemsida och i övriga publikationer har hemsidan företräde.


Säljare

Säljare är Opuvita AB, Sverige. Organisationsnummer 556862-2210.

Vår adress är: Opuvita AB, Landskronavägen 31, 252 32 Helsingborg, Sverige

Vackra Skyltar, Papperskorgbutiken, Snabba Emaljskyltar, EkologiskYoga och CottonYoga är är siter och varumärken som ägs av Opuvita AB.

Emelvita är ett varumärke och bifirma under Opuvita AB.


Om oss

Opuvita är ett företag som äger butiker och varumärken som ligger oss varmt om hjärtat och produkter som vi själva vill använda. Opuvita AB är ett privatägt företag.


Köpare

Endast myndiga personer har rätt att köpa varor från oss.

Vi reserverar oss också för slutförsäljning.

Vi säljer endast till länder i EU samt Norge.


Priser

Priserna uppdateras i realtid på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering. Vi friskriver oss från ansvar för uppenbara felaktiga priser som beror på datatekniska eller handhavande fel.


Moms

Våra priser inkluderar svensk moms om inte annat anges. På försäljning till Norge eller till företagskunder utanför Sverige som lämnar ett giltigt momsnummer tas inte moms ut.


Beställningar

Alla beställningar skall ske via vår webbutik. För att handla hos oss måste du fylla i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Därefter skickar vi orderbekräftelsen till din angivna e-postadress. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.


Betalning från kunder i Sverige:

Följande betalningsalternativ finns:

Villkor för kortköp. Billmate Kort. Förskottsbetalning

När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.

Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

Billmate Banköverföring. Förskottsbetalning

När du betalar via banköverföring administreras detta av Billmate samt av Direct2Internet Nordic AB. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt.  Du kan använda banköverföring från Handelsbanken och Nordea.

Billmate Faktura. Betala 14 dagar efter leverans

När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor. Fakturan skickas via e-post.

Detta erbjuder vi dig:

Få alltid hem varan innan du betalar

14 dagars betalningstid

Du behöver aldrig lämna ut känslig information

Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Tillgång till dina fakturor via billmate online

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift (60 kr för privatperson samt 450 kr för företag) samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via Bisnode och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. eFinance behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.


* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.


Orderbekräftelse

Efter att du har godkänt din beställning skickar vi en orderbekräftelse via e-post till din angivna e-postadress. Normalt sett skickas denna orderbekräftelse momentant efter att din beställning har accepteras. Har du inte fått någon orderbekräftelse inom 1 timme bör du kontakta oss för bekräftelse av din order.


Avgifter

Faktureringsavgift Sverige: 0 SEK

Påminnelseavgift faktura: 60SEK (privatperson) 450 SEK (företag) samt 24% från förfallodatum

Outlösta paket: 250 SEK


Specifik information beträffande emaljskyltar

Applicering av emalj/färg, borstning, schablonisering och bränning sker på manuellt sett. Denna manuella process kan innebära att det kan finnas mindre skönhetsfel på skylten såsom färgprickar, missfärgningar etc.

Storleken på skylten kan skilja upp till +-1cm från angivet mått.

Färgkoder som anges med RAL/PMS beteckning skall endast anses som indikativa. Slutgiltig skyltfärg beror på många olika faktorer såsom färg applicerings mängd, ungs temperatur och bränning tid. Kulör kan variera mellan olika skyltar och olika leveranser.

Vi förbehåller oss rätten att inte sälja eller leverera skyltar med text, bilder eller innehåll såsom: olagliga aktiviteter, rasistiskt innehåll, drogfrämjande eller annat innehåll som kan upplevas som stötande, t ex hets mot folkgrupp, trakasserier, mobbning eller intrång på copyrightskyddat material.


Fotografering av produkter

Innan leverans kan vi ta foton av den produkt som vi levererar. Dessa foton kan publiceras på våra webbutiker eller på sociala medier (t.ex. Facebook, Google+, Pinterest etc)


Bilder i webbutiken

Alla bilder i webbutiken skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge produktens utseende, färg (skärminställningar, ljus och skuggor i produktbilderna kan påverka färgerna) eller storlek.


Norge

För leveranser till Norge ansvarar köparen själv för att betala norsk moms samt tull.


Leveranser

Vi levererar endast till gatuadresser i EU samt Norge.


Leveranssätt

Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi skickat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid vanligtvis nio (9) kalenderdagar från mottagandet.


Fraktkostnad

Fraktkostnad visas i webbutikens kassa. Om inte annat anges igår frakten i varans pris.


Leveranstid

Aktuell tillverkningstid visas i på webbutikens produktsida. Frakttiden visas i webbutikens kassa. Den totala leveranstiden är tillverkningstid + frakttid.


Leveransförseningar

Om det blir leveransförseningar informeras du alltid. Du har som kund alltid rätt att häva köpet om förseningen är mer än 4 veckor. Vi står ej för ersättning till kund beroende på leveransförseningar.


Outlöst gods

Samtliga frakt och hanteringskostnader kommer att debiteras köparen för gods som inte blivit levererat på grund av orsaker hos köparen, som innebär att leverans ej kunnat utföras enligt avtal. Normalt 250 SEK/250DKK/25EUR/20GBP.


Transportskador

Kunden är skyldig att direkt anmäla synlig transportskada till leveransföretaget samt till butiken. Dold transportskada skall anmälas inom 5 kalenderdagar till transportföretaget samt till butiken. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av vara.


Ångerrätt

Privatpersoner kan ångra sitt köp inom 30 dagar efter leverans. Spara därför alltid kvittot och originalförpackning så byter vi varan eller så får du dina pengar tillbaka. Anmälan om retur görs på per e-post till oss och skall innehålla uppgift om ditt namn, e-post, telefon, ordernummer samt information om skäl till returen.

Är varan redan betald sker återbetalning inom 14 kalenderdagar.

Givetvis får varan inte vara använd. Varan med eventuell originalförpackning (gäller ej det ytteremballaget som varan skickades i) ska återsändas i samma skick som när du fick den (obruten förpackning. Köparen ska ordna med och stå för kostnaderna för returfrakten, vilken sker på köparens risk. Så tänk på att förpacka varan väl. Avdrag görs för eventuell fraktskada på returnerad vara. Skulle returfrakten inte vara betald görs även avdrag för den innan återbetalning sker. Återsändning får ej ske mot postförskott eller liknande, vi löser ej ut postförskott eller underfrankerad post. Återbetalning sker först efter det att vi fått tillbaka varan och kontrollerat dess skick. Avdrag kan komma att göras på varans värde om den är helt eller delvis skadad, gäller även dess förpackning.

Företag har ej ångerrätt.


Fel i varan

Kunden är skyldig att undersöka varan omedelbart efter mottagningen. Fel på levererad vara skall reklameras till oss inom 5 kalenderdagar från och med dagen för mottagandet.

För det fall endast del av leverans uppvisar fel, äger kunden inte rätt att göra gällande påföljder för fel i varan avseende hela leveransen.


Reklamationer

Vi tillämpar 3 års reklamationsrätt. Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis. Vi åtar oss naturligtvis att byta felaktiga eller trasiga produkter. Om varan är felaktig ska du reklamera den så fort som möjligt. Kontakta oss om per e-post du vill reklamera en vara. Vi står för eventuella fraktkostnader. När reklamationen är godkänd skickar vi i första hand en ersättningsvara och i andra hand får du pengarna tillbaks.


Oförutsedda händelser

Vi ansvarar inte för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför dess rimliga kontroll (force majeure) inkluderande bland annat strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem, valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer, tekniska problem, fel i dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör. Vi skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 kalenderdagar har vardera parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva detta avtal utan rätt till ersättning.


Immateriella rättigheter

Allt material, data och information som sparas och är tillgängligt i våra webbutiker är vår egendom alternativt eventuell samarbetspartners egendom och får inte användas utöver vad som krävs för funktionens nyttjande i dess rätta syfte.

Du som kund får ej utan vårt medgivande kopiera, sprida eller skicka vidare material,

information eller data som förmedlas genom webbutikens funktioner. Vill du använda bilder eller texter från oss kontakta alltid oss först för ett skriftligt godkännande.


Personuppgifter

Vi samlar in besöksstatistik över bland annat: antal besök, antal gånger enskilda sidor läses, vilka webbadresser besökarna kommer från och vilka sökmotorer och sökord som använts för att komma till oss. Vi sparar IP-numret från den dator (server) du använder, vilken webbläsare du använder och vilket operativsystem. Dessutom sparar vi datum och tid du kom in på vår webbplats och varifrån du länkade dig. Denna information lämnas inte ut, utan används bara för att förbättra vår webbplats och presentera innehållet bättre så att besökarna hittar rätt. Om du registrerat dig som kund hos oss hamnar dina uppgifter i vår databas. Denna databas är strikt konfidentiell och hanteras endast av dem som arbetar för oss. Databasen kommer aldrig att visas eller säljas till tredje part. Du har rätt att få ta del av den personinformation som lämnats vid registrering. Vi är skyldiga att på din begäran snarast rätta, spärra eller utplåna personuppgifter.


Cookies

Vi använder av oss cookies på vår webbplats. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator när du besöker en webbplats. Nästa gång du besöker webbplatsen kan webbläsaren använda den för att visa sidorna enligt dina inställningar. Du som inte accepterar användandet av cookies kan stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar. Detta innebär dock att webbplatsens funktionalitet begränsas. De flesta webbläsare ger dig möjlighet att blockera alla cookies. Mer information om hur du ändrar inställningarna avseende cookies i just din webbläsare finns i hjälp-menyn i webbläsaren.


Dataförlust

Vi kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information eller programvara. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup på all data innan som skickas till oss för någon form av åtgärd, sparas på lämpligt medium.


Tillämplig lag

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundtjänst. Vid eventuell tvist följer vi beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

Svensk lag skall tillämpas på detta avtal. Kan ej tvist lösas av vår kundtjänst så skall den handläggas av svensk domstol. Om någon del av dessa villkor bedöms vara ogiltig eller ej genomförbar av domstol, skall detta inte inverka på giltigheten av villkoren i övrigt. Alla meddelanden skall vara i skrift och tillsändas behörig företrädare för respektive part till den adress som framgår av fakturan. Wienkonventionen om internationella köp av varor äger ej tillämplighet


© 2017 Opuvita AB